
UConn researcher fabricated 
data, investigation finds 
By William Weir / The Hartford Courant 

Thursday, January 12, 2012 –  
 

HARTFORD, Conn. - A three-year investigation into the work of a University of 

Connecticut researcher who focused on the health benefits of resveratrol - a 
chemical in red wine - found 145 instances of fabricated research. 

Dipak K. Das, a professor in the Department of Surgery and director of the 

Cardiovascular Research Center at UConn Health Center, was the focus of the 
investigation conducted by the university’s faculty. 

An anonymous tip into "research irregularities" triggered the investigation, a 

university spokesman said. As a result of the investigation, all externally funded 
research in Das’ lab has been stopped and the university has declined $890,000 
in research grants.  

Officials from the UConn Health Center have sent letters of notification to 11 
scientific journals that have published Das’ studies. The health center officials 
worked with the U.S. Office of Research Integrity during the investigation and 

submitted the 60,000-page report of its investigation to the office, which is now 
conducting its own investigation. 

"While we are deeply disappointed by the flagrant disregard for the university’s 

code of conduct, we are pleased the oversight systems in place were effective 
and worked as intended," Philip Austin, interim vice president for health affairs, 
said in a prepared statement. "We are grateful that an individual chose to do the 

right thing by alerting the appropriate authorities. Our findings were the result of 
an exhaustive investigation that, by its very nature, required considerable time to 
complete." 



Das earns a salary of $184,396. UConn spokesman Chris DeFrancesco said he 
"remains employed by the UConn Health Center pending dismissal proceedings 

per university bylaws." 

Connecticut Gov. Dannel P. Malloy answered a question about the university’s 
findings at a storm-preparedness press conference at Simsbury Town Hall on 

Wednesday afternoon. A reporter asked the governor how the findings might 
affect his ambitious plans to develop a research cluster around the health center, 
including the construction of a building for the Maine-based medical research firm 

Jackson Laboratory. 

"Do I think it’s helpful? The obvious answer is no," Malloy said. But he pointed 
out that the university began this investigation itself and brought its findings to the 

appropriate external authorities. 

Das, 65, of West Hartford, has been with the health center since 1984 and was 
granted tenure in 1993. In recent years Das has researched herbs and plant-

derived compounds and their role in cardiovascular diseases. Das’ work 
investigated the potential health benefits of resveratrol - including whether it 
prevents coronary heart disease, whether it acts as an anti-inflammatory and 

also whether high doses of the antioxidant, which is derived from the skin and 
seeds of grapes, can kill cancer cells. 

The university’s investigation began in December 2008. Bruce Koeppen, dean of 

academic affairs, appointed an investigation team, which collected all of Das’ 
studies and examined them for irregularities. The report details several instances 
of data falsification, manipulation of images with photo software. 

Much of the evidence gathered in the investigation was taken from the computer 
in Das’ office, to which no other lab members had a key. 

The report states that six other researchers were suspected at one point of 

having a role in the data manipulation. On the advice of the Office of Research 
Integrity and the office of the Connecticut attorney general, the investigation 



focused specifically on Das. The six other researchers were referred to the health 
center’s research misconduct committee. DeFrancesco said they "are subjects of 

inquiry but to date there have been no findings against them." 

According to the report, Das stated that he had no knowledge of any of the 
allegedly manipulated figures. Based on testimony of other Cardiovascular 

Research Center staff, the investigators found that the professor’s statement 
"lacks credibility." As senior author of the papers, the report states, he bears 
responsibility for any fabrication that occurred, and evidence "strongly suggests 

that Dr. Das himself was directly involved in fabricating figures for publication." 

The report states that "one of the curious aspects" of the case is how 
responsibilities were divided on certain studies. Some lab members - even when 

they were the first authors on the papers - had no role in biochemical analyses or 
preparing figures. Compartmentalizing the work in such a way, according to the 
report, would make it harder to trace any fabrication to its origin. 

David Rowe, director of the Center for Regenerative Medicine and Skeletal 
Development at the health center, said it is likely that the findings on Das will 
lead to greater "scrutiny to make sure we are documenting things ... to make sure 

everybody is playing by the rules of what science is all about." 

Rowe said he doesn’t think this situation will impede the university’s efforts to 
attract researchers and scientists as part of the Bioscience Connecticut project. 

"As long as the school deals with this ... in a responsible, open way," he said, he 
didn’t think there would be any ill effects. 

He was not certain of the details of Das’ case but said the margin between 

"successfully spinning your work and taking it a little beyond what the data really 
is - how you say it and how honestly you say it - is always a blurred line." 

"If you are blatantly honest about your failures, you will get nowhere," Rowe said. 

"The fact is that reviewing agencies want success. Therefore you spin your data 
in the most favorable way. That’s where the dangers begin to come - that you 



spin it a little more than you can justify and then one thing leads to another. It’s a 
very mushy, very fuzzy line." 

Chandan K. Sen of the College of Medicine at Ohio State University who is co-
editor in chief with Das at the journal Antioxidants & Redox Signaling, said it is 
too soon to say what action the journal might take as a result of the report. 

ue process is observed," he said. "I have to do my due diligence." 

Sen said Das has published hundreds of papers, funded academic awards, 
supported science in developing countries and has earned "a lot of respect." 

"This is clearly a tough situation," Sen said, "and we have to make sure we do 
our due diligence, make sure we are objective and then do whatever the process 
dictates." 

The investigation began with a preliminary review of 101 papers that came out of 
the Cardiovascular Research Center between 2002 and 2009. The team then 
focused on 26 of these papers, and on all of them Das was listed as one of the 

authors. Nine of the studies focused on resveratrol, a few of which compared the 
cardiovascular benefits of red wine to white wine. Another looked at whether 
freshly crushed garlic was better for the heart than processed garlic (it found that 

it was), and another explored broccoli’s role in protecting mammalian hearts. 

One focus of the investigation was a set of images in these papers representing 
"Western blots" - an analytical technique used to detect certain proteins in tissue 

samples. Generally, these experiments are represented in papers with a series of 
bands, one for each experiment conducted. The investigation found several 
instances of these images being manipulated: Some were spliced together, some 

duplicated, some erased. Many bands that had nothing to do with the particular 
experiments were cut and pasted into the studies. The report states that these 
kinds of manipulations can be done simply with such programs as Adobe 

Photoshop. 

To add to the investigators’ suspicion, the first instances of these manipulations 



began in 2005, when "there was apparently no one working in the lab with the 
expertise to prepare Western blots." Evidence from Das’ computer shows that a 

lab technician had been asked to do some Western blotting, but Das was 
unhappy with her work and discontinued her salary, according to the report. 

The investigators found such manipulations in 23 of the 26 papers. Similar 

fabrications were also found in three grant applications and in one 
communication with the editors of the American Journal of Physiology, a journal 
for which Das once served as associate editor. A publications staff member for 

the American Journal of Physiology would not comment Wednesday about Das. 

The authors of the report note that, for the sake of expediency, the investigators 
focused only on the "most egregious or obvious examples" of manipulation. 

Retraction Watch, an independent website that monitors retractions in life 
sciences research, reported Wednesday that Das appears to have had a 
relationship with a Las Vegas resveratrol maker called Longevinex. The article in 

Retraction Watch stated Das shows up in a lengthy video touting the nutrient as 
the next aspirin. Retraction Watch said the infomercial is guided by an 
"investigative reporter" named Gailon Totheroh, who is affiliated with the 

Christian Broadcasting Network. The company’s website also quotes Das and his 
research at length. 

California state business records also list Das as an associate of Interhealth 

Nutraceuticals, a company based in Benicia, Calif. A company press release on 
its resveratrol-based product Protykin cites Das’ research, but doesn’t mention 
any professional association between Das and the company. 

At least one resveratrol expert said the damage from Das’ apparent fraud to 
resveratrol research will be minimal. Retraction Watch said Nir Barzilai, of Albert 
Einstein College of Medicine, said he’d heard of Das but never met him. Barzilai 
also noted that most of Das’ list of publications "seem to be in lower-impact factor 
journals." 
 

"There are many investigators who are working on resveratrol," Retraction Watch 
quotes Barzilai as saying. "That doesn’t mean we know the whole truth. But 



Rome wasn’t built on Dr. Das." 

The 11 publications notified by health center officials are the American Journal of 
Physiology - Heart & Circulatory; Antioxidants & Redox Signaling; Cellular 
Physiology & Biochemistry; Free Radical Biology; Free Radical Research; 
Journal of Agriculture and Food Chemistry; Journal of Cellular & Molecular 
Medicine; Journal of Nutritional Biochemistry; Journal of Pharmacology and 
Experimental Therapeutics; Molecular & Cellular Cardiology; and Molecular & 
Cellular Chemistry. 


